Alcoholactie op facebook tegen borstkanker, de wereld op zijn kop

Alcoholactie op facebook tegen borstkanker, de wereld op zijn kop

Een week of wat geleden begon het. Een groep meiden kreeg via facebookchat de volgende tekst toegestuurd:

“Eén van mijn vriendinnen heeft voorgesteld dat wij vrouwen iets speciaal zouden doen op facebook tegen borstkanker. Het is eigenlijk zo eenvoudig, dat ik zou willen dat je mee deed. Vorig jaar was het idee om de kleur van je BH die je toen droeg op te schrijven op FB… de mannen die van niks wisten, vroegen zich dagen lang af, wat die kleuren op onze status te betekenen hadden!!! Dit jaar gaat het over onze liefdessituatie en ook wat je in de toekomst wil…WAT DRINK JIJ??? CHAMPAGNE: ik ben vrijgezel / JENEVER: ik ben verloofd / WIJN : samen zijn maar hij weet het nog niet / COGNAC: ik heb een relatie / AMARETTO: ik ben verliefd / SAFARI: ik hou van avontuur / COINTREAU: ik ben getrouwd / BIER: vrije liefde MALIBU: ik ben zijn minnares JÄGERMEISTER: ik heb de ware nog niet gevonden / VODKA: ik ben vrijgezel en dat blijft zo / BLOODY MARY: ik zou terug vrijgezel willen zijn / TEQUILA SUNRISE: ik wil graag trouwen Nu moet je een keuze maken en zet die op je status (antwoord niet op dit bericht, enkel je drank op je status zetten). Kopieer en plak dit bericht en stuur hem door naar jouw vriendinnen op facebook (wel als bericht aub!).Vorig jaar heeft dit spel het nieuws gehaald, laten we dit jaar hetzelfde doen..”

En ineens was het er: een facebookactie waarbij vrouwen hun favoriete alcoholische versnapering in hun profiel en statusupdate gooiden. Los van het feit dat ik met de beste wil van de wereld niet kan begrijpen hoe dit ook maar een beetje kan bijdragen aan het genezen en voorkomen van borstkanker, zie ik wel een andere sluipende boodschap.

Alcohol is een carcinogene stof. Dat wil zeggen dat alcohol bij regelmatig gebruik een kankerverwekkende stof is. Alcohol veroorzaakt onder andere de volgende kankersoorten:

  • mondkanker
  • keelkanker
  • strottenhoofdkanker
  • slokdarmkanker
  • borstkanker
  • darmkanker
  • leverkanker
Ja, je leest het goed. Alcohol verhoogt de kans op het krijgen van borstkanker bij vrouwen. Het voedingsadvies van de Gezondheidsraad was hierover al duidelijk toen ze de dagelijkse dosis met een aanvaardbaar risico voor vrouwen verlaagde van 2 glazen naar 1 glas. Dat was omdat het risico op deze kankersoort bij vrouwen toeneemt vanaf twee of meer alcoholconsumpties.
Ook Pink Ribbon was niet echt blij met de actie. In bedektere termen hadden zij er het volgende over te zeggen:
“Ook wij hebben de statusupdates van de ‘drank-actie’ voorbij zien komen op Facebook. Al een paar keer zijn zulke acties verschenen en wordt er op deze manier aandacht gevraagd voor borstkanker. De kleur van de bh, de ‘zoveel weken- actie’ en dit jaar is het een statusupdate rondom alcohol. Echter, de initiatieven van deze statusupdates liggen niet bij Stichting Pink Ribbon en zijn dus niet afkomstig en opgezet vanuit de Stichting, maar vanuit de particulier. Wij hebben verder geen invloed op deze statusupdates-acties en de viral die daarop ontstaat. Wel kunnen wij er opheldering over geven middels dit bericht. Wij hebben voor de acties en evenementen t.b.v. Stichting Pink Ribbon communicatierichtlijnen en voorwaarden waaraan deze moeten voldoen. Eén van de richtlijnen is dat acties en evenementen niet op gespannen voet mogen ontstaan met de risicofactoren voor borstkanker (zoals overmatig alcoholgebruik).
Op http://www.pinkribbon.nl/ lees je hoe je Pink Ribbon kunt steunen en aandacht kunt vragen voor de borstkankerpatiënt van vandaag. Wij waarderen de initiatieven voor Stichting Pink Ribbon en de aandacht voor borstkanker enorm.”
 

Goed, het zou dus gaan om een particuliere actie, maar mij bekruipt toch altijd weer het gevoel dat hier een poging wordt gedaan om alcohol in een wat positiever daglicht te stellen. Want even los van de alcohol, met deze actie bereik je toch niets? Geen solidariteit, geen geld voor onderzoek, niets van dat alles. Ik kan me niet voorstellen dat er werkelijk vrouwen zijn die denken: “Weet je wat ik doe! Ik zet een lekkere champagne in mijn relatiestatus, want daarmee heb ik mijn goede daad weer gedaan tegen borstkanker!” Sorry, ik geloof echt niet dat er een vrouw is die op dit onzalige idee komt. Juist omdat ik dit niet geloof, gaan de conspiracy-gedachten weer met me aan de haal. Maar zelfs voor een doorgewinterde social media alcoholmarketeer is deze actie te slecht voor woorden, dus ik laat het maar bij een ongelooflijk slecht bedachte particuliere actie…

Eerder kwam ik al meer alcoholacties tegen kanker tegen, terwijl het juist een belangrijke veroorzaker is. Het feit dat dit soort acties wordt gehouden draagt niet bij aan de bewustwording rondom kanker en de oorzaken van kanker, sterker nog, het zet alcohol in het rijtje producten en merken die zich sterk maken tegen kanker. Om in de woorden te blijven van een meisje op een meidenforum: Het is gewoon lame.