Martijn op expeditie in de jongerencultuur

Martijn op expeditie in de jongerencultuur

Jongerencultuur bestudeer je niet vanachter je bureau. Nee wil je weten wat er speelt in de leefwereld van jongeren dan ga je op expeditie. Now it’s our time, een samenwerkingsverband van 4 jonge gedreven collega ondernemers op het gebied van jongeren hebben het initiatief genomen om samen met geintereseerden op expeditie te gaan om de leefwereld van jongeren beter in kaart te brengen. Het onderzoek bestond uit een kwantitatief enquetedeel en een kwalitatief deel op diverse scholen in het land. Ik mocht op 16 maart mee naar de Alberdinck Thijm Mavo in Hilversum. Daar heb ik me een uur lang opgesloten met een groep van 5 jongeren uit Mavo 2 en 3 om vrijuit met ze te brainstormen over uiteenlopende thema’s als:

  • Gezondheid
  • Eten
  • Alcohol
  • De toekomst
  • Ouders en opvoeding
  • Social Media
  • Gaming

Nadat we kennis hadden gemaakt en het ijs wat was gebroken vertelde de jongeren honderduit over wat hun bezig hield. Ze hadden aan een woord genoeg om weer los te gaan in een spraakwaterval waarin veel zinnige en onzinnige dingen elkaar razendsnel afwisselden.

Wat mij opviel was dat ik een sportief clubje te pakken had die ook echt veel waarde hecht aan het sporten:

Als ik niet zou kunnen sporten zou ik me erg gaan vervelen”
“Ik merk wel dat nu ik meer sport ik veel minder chagrijnig ben”

Het gebruik van social Media is niet altijd sociaal volgens deze jongeren. Over mensen die erg veel gamen en chatten waren ze kort:

Die mensen vinden niet dat ze geen leven hebben. Ze zeggen: ‘Ja ik zit onder het gamen wel te chatten met mijn vrienden’. Ze skypen dan met hun vrienden. Maar op een gegeven moment gaan ze ook nooit meer naar hun vrienden toe. Het enige wat ze dan nog doen is praten via Hyves enzo.

Toch speelt Social Media wel een belangrijke rol in hun leven:

Er vallen tegenwoordig meer dingen onder sociaal. Je hebt dit gesprek dat is sociaal. Maar er zijn nu meer manieren van sociaal zijn.
Ik vind het op de chat nog anders, want dan kun je met elkaar afspreken, van kun je dan en dan afspreken en dat is sociaal, want dan gebruik je het om elkaar “In Real Life” te zien.

Jongeren zijn in hun puberteit erg gevoelig voor wat anderen van hen vinden. Sommige jongeren uit het groepje geven in het gesprek ook toe dat ze last hebben van groepsdruk, dat ze moeite hebben met ‘nee’ zeggen. Moeite hebben met ‘Nee’ zeggen tegen alcohol, drugs of andere verleidingen is inherent aan deze levensfase. Toch zijn er in het groepje ook jongeren die inzien dat je niet leuker gevonden wordt door altijd maar ‘ja’ te zeggen tegen anderen en dat het hebben van een eigen mening meer waard is.

Nadat we een uur aan het praten waren moest ik het gesprek toch een keer afronden. De jongeren waren verbaasd dat we al een uur aan het praten waren en waren eigenlijk nog niet uitgepraat!

Ben je benieuwd naar het hele rapport?! Tijdens het Trends in Kids- & Jongerenmarketing 2012 worden de resultaten bekendgemaakt en zal het rapport beschikbaar zijn.