non-profit en goede doelen marketing

non-profit en goede doelen marketing

Dit jaar werd het 18e jaarcongres Kids- en Jongerenmarketing georganiseerd in het grootste science center van Nederland: Nemo te Amsterdam. Het congres starte op een alternatieve wijze. Ze gaven de eerste 10 minuten het woord aan het goede doel dat het congres ondersteund: de stichting Kika. Deze stichting werft fondsen voor vernieuwend onderzoek en andere activiteiten op het gebied van kinderkanker. Tijdens deze eerste presentatie gaf Kika een uiteenzetting van de trends die te onderscheiden zijn op het gebied van Goede-doelenmarketing.

In het algemeen geldt dat het gewoon geven van geld met behulp van een eenmalige machtiging of een acceptgirokaart helemaal niet meer van deze tijd is. In plaats hiervan zijn er een 5-tal trends te onderscheiden in het geven, het ondersteunen van goede doelen bij hun werk.

  1. Ongemerkt geven
    Ongemerkt geven is een manier van geven waarbij de gift een bijkomstigheid is bij het kopen van een artikel. Zo heeft Kika beren die naast het fysieke product “de beer” ook nog een bijdrage levert aan het bestrijden van kinderkanker.
  2. Van geven naar beleven
    Belevingsmarketing is ook doorgedrongen in de goede doelensector. Een van de bekendere voorbeelden hiervan zijn de concerten van War Child en het Dance4live event van het Stop Aids Now. Het zijn concerten waar je soms iets meer voor betaald en waarmee je het goede doel ondersteund.
  3. In beweging komen
    Hele gemeenschappen komen in actie voor het goede doel. Zo kan het zijn dat een heel dorp of wijk een dag lang in het teken kan staan van het goede doel. Deze vaak spontaan ontstane acties als fancy-fairs, braderien en andere openbare activiteiten worden bedacht om geld in te zamelen voor het goede doel.
  4. Dichtbij zijn
    Goede doelen moeten voor het publiek bereikbare merken zijn. Ze moeten dichtbij zijn. Dit moet zelfs doordringen in alledaagse dingen als de afhandeling van telefoontjes. Weg met de voice response systemen, maar geef zo snel mogelijk een echt mens aan de lijn. Mensen geven nu eenmaal meer aan benaderbare, enthousiaste en betrokken mensen en/of doelen.
  5. Symphathiek
    Het klinkt vanzelfsprekend, maar vaak wordt het vergeten. Giften worden je als organisatie gegunt. Zorg dus dat je als organisatie symphatiek bent. Eigenlijk is dit een verlengstuk van het vorige punt. Sympathieke mensen gun je je geld meer.

Deze post werd eerder geplaatst op Bijgespijkerd

Tags: