Over

Ik ben Martijn Planken en al sinds 1997 professioneel werkzaam met en voor jongeren. Ik begon mijn carrière na mijn studie Biologie aan de Universiteit Utrecht waar ik ben afgestudeerd met een specialisatie in Gezondheidsbevordering en opvoeding. Mijn eerste baan was bij het voormalig Zeeuws Consultatiebureau voor Alcohol en Drugs in Middelburg. Daar was ik verantwoordelijk voor voorlichtingsprojecten over alcohol en drugs in het uitgaanscircuit. Daar startte ik met zgn. Peer-educationprojecten, waarbij we jongeren inzette om in gesprek te komen met andere jongeren over de risico’s van alcohol en druggebruik. Dit deden we in coffeeshops, op hangplekken en aan de stranden van Renesse.

Vervolgens ben ik bij het Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie campagneleider geworden van de landelijke jongerencampagne, beter bekend onder de slogan: DRANK, de kater komt later. Daar heb ik me naast het opzetten van brede massamedia campagnes bezig gehouden met het verder uitwerken van Peer-education voorlichtingscampagnes door het hele land.

Gedetacheerd bij het Trimbos-instituut ben ik als campagneleider betrokken geweest bij het opzetten van de vernieuwde Nederlandse opvoedingscampagne rondom het thema alcohol.

In 2007 maakte ik de overstap naar een marketingomgeving: Mediaplaza, een kenniscentrum op het gebied van digitale innovatie. Daar gaf ik workshops en presentaties voor bedrijven die zich voorbereiden op de komst van de nieuwe generatie op de arbeidsmarkt.

Recentelijk ben ik als projectleider bij de GGD Regio Nijmegen verantwoordelijk voor de regionale aanpak van alcoholgebruik onder jongeren. Samenwerken en verbinden zijn sleutelbegrippen in dit werk. Het verbinden van iedereen rond de jongeren heen. Gezamenlijk werken aan het beperken van de beschikbaarheid van alcohol en het versterken van de opvoedstrategieën van ouders rond dit thema.

In mijn werk heb ik me dus bezig gehouden met zowel de menselijke drijfveren in het leven en de nieuwe technologische ontwikkelingen die onze maatschappij de afgelopen decennia voort stuwt. Mijn visie is dat de grote maatschappelijke trends van een nieuwe generatie belangrijker zijn dan de opsomming van de laatste gadgets en hippe web 2.0 toepassingen. Wil je meer weten? Ik heb hierover geschreven in het boek Social Marketing Stragetegie, waarvan ik co-auteur ben.

Een meer uitgebreide CV tref je aan op LinkedIN