Social Marketing Strategie

“We moeten eigenlijk iets met social media” is een veel gehoorde uitspraak in menig boardroom of communicatieoverleg. Vaak wordt er dan besloten een Facebookpagina op te richten of een Twitteraccount aan te maken voor het bedrijf of de instelling. Maar al te vaak is het hoofd communicatie verantwoordelijk voor het bijhouden van de accounts en verworden de twitteraccounts tot weer een nieuw kanaal om persberichten te verspreiden. Het aantal volgers blijft steken op 200 en dan… dan kom je tot de ontdekking dat er iets niet goed is gegaan in de voorbereiding van het social media traject.

Het woord “social” in social media wordt vaak verkeerd uitgelegd. Het zijn niet de media die jou als merk “social” maken, maar het is een kanaal waarmee je het sociaal gedrag van je organisatie kunt uiten. Wanneer interactie met de doelgroep niet in het DNA van de organisatie zit zal een social marketing strategie altijd mislukken.

Een goede social marketingstrategie begint niet met techniek, maar begint bij de kern van je organisatie, bij de mensen die het bedrijf of instelling maken. Het lukraak inzetten van social media was voor Sjef Kerkhofs, Maurice Beerthuyzen, Jan Adriaanse en mijzelf een van de redenen om een boek te schrijven over hoe een degelijke social marketing strategie op te zetten.

In diverse sessie kan ik u helpen om een degelijke social marketing strategie op te zetten die niet voorbij gaat aan de inbedding van de “social” in social media binnen uw bedrijf of instelling. Mijn insteek is hands-on, gestructureerd en vooral gericht op de praktijk. Neem eens contact met mij op om de mogelijkheden door te spreken.